Почина македонскиот ликовен уметник Јован Балов, кој живееше и твореше во Берлин, Германија. Балов почина вчера, неколку недели пред неговиот 61. роденден, а веста за смртта ја објави на социјалните мрежи неговото семејство. Освен неговата богата ликовна дејност, Балов беше познат и по тоа што ја отвори берлинската сцена за колегите од Македонија и Балканот, поради што многумина го идентификуваат како амбасадор на регионот. Од 2004 во галеријата „Прима центар“ во Берлин по заслуга на Балов се реализирани голем број ликовни претставувања на македонски и на странски автори.
Го реобјавуваме разговорот со Јован Балов, објавено во Неделникот „Република“ на 13.11.2015 година
Неодамна Ви беше доделена наградата „Европско лице на годината“, која се доделува на личности што на свој начин придонеле за афирмација на Република Македонија во европски рамки, како и за промоцијата на европските вредности во нашата земја… Што значи за Вас ова признание и како го доживеавте доделувањето?
Балов: Ова е првпат да добијам награда во Македонија, особено награда за тоа што го работам со проектот „Прима центар“ во Берлин и затоа ми е драго што ете некој најде време да го проанализира и простудира тој силен труд и тоа силно егзистирање на берлинската сцена. „Прима центар“ постои од 2004 година и беше планиран како простор што ќе презентира македонска алтернативна уметност, но со тек на годините се појавуваа различни комбинации, околности и тешкотии, и „Прима центар“ го задржа статусот на проект-галерија, но го задржи статусот на проектен простор во Берлин, кој редовно информира за тоа што се случува во Македонија. Во текот на овие 12 години поминаа навистина многу колеги уметници, културни работници од Скопје и од цела Македонија, кои сигурно дека имаа можност да се запознаат со Берлин и со берлинската сцена, да ги остварат намерите поради кои се дојдени итн.
Рековте дека многубројни уметници од Македонија го претставиле своето творештво во „Прима центар“. Имаат ли тие можност малку повеќе да престојуваат во Берлин, или целиот престој е врзан со изложбата? Имаат ли некаков контакт со германската публика?
Балов: Во „Прима центарот“ нема правила, уметниците доаѓаат и престојуваат според сопствените можности и времето што им е дадено. Годинава, Елена Алчева беше повеќе од три недели во Берлин, иако Министерството за култура ги покрива трошоците за престој од две недели. Летово гостуваше Атанас Ботев, па сега патува Дороти Пачкова. Нема правило, сѐ е договор. Јас не им ги бројам деновите, се приспособувам на сите услови што ним им одговараат. Тоа што е многу важно за тоа што го работам во Берлин е поврзувањето на Скопје и на Македонија со Берлин. Досега сум реализирал триесеттина проекти во Македонија со берлински уметници. Значи тоа не е само место во кое јас ги дочекувам луѓето од Македонија, туку во некој период поуспешно беа презентирани многубројни уметници од Берлин. Мислам дека во тој период Македонија како сцена беше позната на берлинската сцена. Кога ќе донесете во Македонија стотина имиња што се врв во светската глобална ликовна сцена, тогаш самото тоа што тие биле во Македонија ѝ носи рејтинг на македонската ликовна сцена, ако можам да ја наречам така, ако воопшто ја има.
Велите, јас сум, пред сѐ, уметник. Како Ве однесе животниот и професионален пат во Берлин? Од каде токму таа дестинација?
Балов: Најслучајно го одбрав Берлин. Западен Берлин беше, можеби, единствениот град од Западна Европа до кој можеше да се дојде со помалку пари. Западен Берлин беше изолиран во ДДР и патот чинеше малку. Дипломирав во Скопје, на Академијата за ликовни уметности, во 1987 година, и неполни две години ми требаа за да сфатам дека ми треба друга средина каде што ќе се реализирам. За Берлин ме инспирираше филмот на Вим Вендерс „Небото над Берлин“, ја препознав драмата во градот и тргнав во тој правец.
Како дојде потоа до создавањето на „Прима центар Берлин“?
Балов: Соработувавме со повеќе институции во Македонија, главно музеи… Всушност во 2000 година во Музејот на современа уметност успеав да реализирам интересна изложба „Мултиплициран избор“, во која учествуваа уметниците: Бернард Гарберт, Дејвид Рид, Виктор Николаев и јас како автор. Ние имавме многу интересно искуство со таа изложба и се обидовме тоа искуство да го искористиме за други проекти. Следната година во Национална галерија организиравме и друг проект, повторно со германски автори, и потоа еденподруг се редеа проектите. Почнавме и во Берлин да презентираме македонски уметници на повеќе локации и собирајќи го сето тоа работно искуство дојде до потреба сето тоа да се стационира во еден конкретен простор и да се дејствува посериозно и поактивно на таа релација Берлин – Скопје. Во почетокот на 2001 година во Берлин, каде што живеам, се формираше една асоцијација на галеристи, на уметници, на ателјеа и паралелно додека работевме на проектот за релациите Берлин – Скопје, јас следев што се случува во тоа здружение и побарав да членувам во него бидејќи со зачленувањето во здружението автоматски се добива користење простор. Извесен период бев на листата на чекање, а потоа го добив просторот во 2004 година и во јуни стартував со изложбата „Сегменти“ на македонски уметници: Исмет Рамичевиќ, Жанета Вангели, Славчо Соколовски… листата беше голема. Така почна да работи „Прима центар Берлин“. Потоа следуваше работата на тежина и на афирмација на просторот. Тоа го прават реномирани ценети уметници, како Силвина Дермогедичијан, Маријана Василева, Кристијан Делуч… имиња што за Берлин значат многу. Полека растеше интересот за галеријата, а од 2007 година почна и соработката со Министерството за култура, така што годинава имаме шест изложби.
Забележав дека рековте „ако воопшто постои македонска ликовна сцена“. Зошто имате такво мислење?
Балов: Ликовната сцена во Берлин функционира на следниов начин: Таму има три линии по кои може да се реализира еден уметник. Првата линија е т.н. комунални простори, која ги опфаќа сите музеи и сите простори за изложување, секоја општина има градски општински галерии, куќи на културата, а наспроти тоа постојат изложбени куќи финансирани од државата и од уметниците до тие простори доаѓаат самостојно или преку кураторите. Во Берлин моментно се активни преку 80 простори. Втората линија се комерцијалните галерии, кои се разликуваат од галериите кај нас. Во Берлин комерцијална уметност е таа што се продава за 20-30.000 евра и нив ги има преку 200 и тие дејствуваат како база што ги поврзува колекционерите со уметниците и, нормално, борбата за влез овде е тежок. И третата линија на дејствување е линија на независни простори во кои дејствуваат независни простори меѓу кои е и „Прима центарот Берлин“. Секоја проект-галерија има своја политика и начин на дејствување. А што имаме од сево ова во Скопје? Постојат ли комунални простори? Комерцијалните галерии се сведени на продажба на евтини ликовни дела, свеста на колекционерите е сведена на минимум. Само неколкумина во Македонија ја имаат таа свест на колекционери и се обидуваат да направат колекции и затоа велам „ако воопшто постои македонска ликовна сцена“.
Разговараше: Невена Поповска
Фото: Александар Ивановски
(Текст објавен во 167. број на неделникот „Република“, 13.11.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Comments are closed for this post.