Последните два пати кога рускиот режисер Кирил Серебреников имаше филмови на Канскиот филмски фестивал, тој не можеше да присуствува. Тој беше под забрана за патување во Русија како дел од пресудата за измама во она што беше широко протестирано како неоправдана репресија на уметноста во Русија. Минатата година, Серебреников, еден од најпознатите руски режисери на филм и театар, се појави на прес-конференција во Кан на FaceTime.

Но, по бегството од Русија во март, по завршувањето на забраната, Серебреников беше во Кан во средата за да го прикаже својот најнов филм „Жената на Чајковски“, кој се натпреварува за Златната палма. Тоа е филм од времето кога државната пропаганда сака да сокрие дека познатиот руски композитор бил хомосексуалец . Во 2013 година Русија донесе закон со кој се забранува „геј пропаганда“.

„Жената на Чајковски“, жестоко политички филм направен од еден од најистакнатите руски филмски дисиденти, пристигнува во Кан додека руската војна беснее во Украина и Европа ги прекрои нејзините културни граници.

„Снимањето филмови, театарски и творештвото култура го сфаќам како голема, огромна изјава против војната“, рече Серебреников во интервјуто во средата на балконот на фестивалот во Палатата пред премиерата на неговиот филм. „Војната е за убивање луѓе. Се работи за уништување на сè. Станува збор за преземање на луѓето не како личности, туку како толпи. Лесно ги ставаат во маглата на војната и не се грижат за никого, за каква било кршливост на секој човек“.

„Уметноста е секогаш против војната“, додаде тој.

Неговиот филм беше премиерно прикажан на вториот ден на фестивалот, кој беше отворен со обраќањето на украинскиот претседател Володимир Зеленски на собирот во обраќањето во кое се спомнуваат филмови како „Апокалипса сега“ на Френсис Форд Копола и „Големиот диктатор“ на Чарли Чаплин и ги повика филмаџиите „да не молчат“. ”

И самото присуство на Серебреников во Кан предизвика контраверзи . Некои во Украина повикаа на бојкот на сите Руси на фестивалот и другите големи уметнички собири. Организаторите во Кан избраа да ги забранат Русите со врски со владата, но не и филмаџиите.

Сепак, Серебреников е еден од единствените руски филмаџии во Кан оваа година – улога што не ја сака.

„Доколку ме прашавте на 23 февруари дали е можна војна со Украина, би рекол: „Не, никогаш. Тоа не е можно“. Но, тоа се случи. Мојата татковина уништи друга земја“, вели Серебреников. „Многу е болно, многу е тажно. Тоа е катастрофа за сите луѓе, за Европа, за двете страни. Не само за украинскиот народ, туку и за Русија, исто така. Многу луѓе не можат да кажат ништо. И понекогаш, немоќта и без зборови се многу поболни. Сега, Украина е една нација која се бори против непријателот“.

Во „Жената на Чајковски“ играат Алиона Михајлова како Антонина Милиукова и Один Бирон, американски актер кој глумеше во руската телевизија, како Пјотр Чајковски. Тоа беше делумно финансирано од санкционираниот руски олигарх Роман Абрамович. Уметничкиот директор на Кан, Тиери Фремо, рече дека фестивалот се борел дали да го вклучи филмот во конкуренција, на крајот одлучил затоа што се спротивставува на руските државни наративи и дека е снимен пред војната и последователните санкции.

За Серебреников, неговиот филм – кој не се обидува да ја покрие сексуалноста на Чајковски – е за „кршливоста на човечката душа“. Направено е од перспективата на Милиукова, која е прикажана како ревносно посветена на композиторот и покрај неговата целосна незаинтересираност за неа. Таа поминува голем дел од филмот во свој вид на егзил од Чајковски.

Серебреников го споредува стандардниот руски поглед на Чајковски со оној на спомениците или идолите.

„Само сакав да кажам дека нешто важно за нацијата може да биде живот, не како пропаганда, (експлозивен) споменик, туку нешто реално“, рече Серебреников. „Некои луѓе се навистина исплашени од реалноста. Затоа тие претпочитаат да се молат за своите идоли и нивните споменици се направени од железо наместо од љубов“.

 



Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.